Jótállási szabályok változása 2021. január 1-től
Vas Eszter – 2020. dec 15.
A szabályok továbbra is csak a fogyasztó részére történő értékesítés esetén alkalmazandóak kötelezően, tehát ha vevői pozícióban vállalkozás szerepel, úgy a rendelkezéseket nem kell kötelező jelleggel alkalmazni.
A változás lényegi pontjainak egyike, hogy a jótállás eddigi fix 1 éves időtartama a jövőben a termékek eladási árához igazodva további két esettel bővül:
- A 10 000 és 100 000 Ft. eladási ár között mozgó termékek esetén a jótállás időtartama továbbra is 1 év marad,
- A 100 001 és 250 000 Ft. eladási ár között mozgó termékek esetén a jótállás időtartama 2 év lesz, míg
- 250 000 Ft. fölötti eladási ár esetén a jótállás időtartama 3 év lesz.

A módosítás egyértelművé teszi továbbá a jótállási jegy kiadásának módját és a szükséges alakszerűségeket.
A papír alapú dokumentumon el kell helyezni a vállalkozás bélyegző lenyomatát, valamint azt a képviseletre jogosultnak alá kell írnia.
Lehetőséget biztosít a törvény a jótállási jegy elektronikus úton való megküldésére is, ekkor azonban nem elegendő egy pdf. dokumentumot vagy elérési útvonalat a fogyasztó részére megküldeni, szükséges az iratot a képviseletre jogosultnak elektronikus aláírásával is ellátni.
Ezen túl a fogyasztó jogosult kijavítás iránti igényét a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén és fióktelepén, vagy a megjelölt javító szolgálatnál is érvényesíteni.
Szigorodnak és konkretizálódnak a jótállási jeggyel érvényesíthető igények is. Így főszabály szerint, ha az első meghibásodás során kiderül, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, vagy ha a fogyasztási cikk negyedszerre is meghibásodik, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket 8 napon belül kicserélni.